Serwis InformatykaActive Jet - tusze i tonerySerwis Informatyka

Microsoft odpowiedzialnym partnerem sektora edukacji

Jak co roku w styczniu liderzy zastosowań technologii informatycznych i telekomunikacyjnych w nauczaniu spotkali się w Londynie na targach British Education Technology & Training (BETT).

Myślą przewodnią tegorocznych targów był program budowy szkół dla przyszłości.

Targi poprzedziła konferencja ministrów edukacji krajów europejskich. Polskiej delegacji przewodniczył Krzysztof Stanowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.  
W przeddzień otwarcia BETT odbyły się także warsztaty Microsoft Innovative Schools European Workshops. Uczestniczyło w nich ponad 200 osób, w tym Dariusz Stachecki, wicedyrektor gimnazjum w Nowym Tomyślu.

„Uczestnictwo w Europejskich Warsztatach Szkół Innowacyjnych pozwoliło nam zapoznać się z pracą szkół na świecie, wymienić doświadczeniami związanymi ze sposobami wykorzystywania ICT w szeroko rozumianej edukacji – zarówno w procesie dydaktycznym jak i zarządzaniu i administrowaniu szkołą,” – mówił Dariusz Stachecki po zakończeniu warsztatów. –

„Poznając rozmaite osiągnięcia szkół, mogliśmy określić na jakim etapie zastosowań technologii znajduje się nasza szkoła. Myślę, że mamy w tym zakresie sporo do powiedzenia.
Bardzo interesujące były doświadczenia szkół dotyczące pracy grupowej wspomaganej technologią, która w sposób efektywny podnosi jakość pracy, daje uczniom zadowolenie i pozwala osiągnąć sukces. Konkluzją warsztatów była teza, że XXI wiek to wiek e-technologii, edukacji, która staje się transparentna poprzez szeroki dostęp do multimedialnych treści, przenikania się kultur oraz pracy zespołowej zorientowanej na wirtualne społeczności”.

Podczas BETT firma Microsoft ogłosiła trzy nowe inicjatywy, których adresatami są angielskie szkoły i młodzież ucząca się. W ramach Programu Rozwijania Umiejętności Cyfrowych (Digital Literacy Curriculum - DLC), Microsoft zorganizuje specjalny kurs dla dzieci, który pomoże im nabyć oraz rozwinąć umiejętności wykorzystania nowoczesnych technik IT. Celem zajęć jest ułatwienie dzieciom startu w przyszłe życie zawodowe, które bardzo często wymaga od nich opanowania obsługi komputera.

„Umiejętności zdobyte w ten sposób będą prawdziwą wartością dla uczniów i lepiej przygotują ich do życia zawodowego,” - mówi Steve Beswick, dyrektor działu edukacji w firmie Microsoft. – „Jeżeli pozbawimy młodzież możliwości uzyskania umiejętności komunikacji cyfrowej, utracimy kolejną generację pracowników. Uważamy, że sektor prywatny powinien stać się organiczną częścią systemu edukacyjnego. Dzięki temu bliskiemu partnerstwu jesteśmy w stanie dostarczyć taki program nauczania, który położy nacisk na umiejętności wynikające z potrzeb rynku pracy”.

Drugą inicjatywą Microsoft jest Londyńska Poczta Wdrażania Nauczania (London Grid for Learning implementation – LGfL). LGfL jest konsorcjum składającym się z przedstawicieli 33 samorządów obejmujących 2500 szkół w obszarze Londynu, do których uczęszcza ponad milion dzieci.
W ramach inicjatywy, Microsoft uruchomił dedykowane usługi pocztowe Live@Edu dla wszystkich uczniów, oznaczony jako „London Mail”. Szkoły będą mogły wygenerować w swoich budżetach oszczędności wynikające z korzystania wspólnego serwera pocztowego. Live@Edu umożliwia korzystanie z poczty elektronicznej na urządzeniach przenośnych, komputerach stacjonarnych i poprzez strony internetowe.  

Ostatnią z nowych inicjatyw jest przyłączenie się firmy Microsoft do Powszechnego Programu Dostępu Gospodarstw Domowych do Internetu (Universal Home Access Programme), zainicjowanego przez Gordona Browna, premiera rządu Wielkiej Brytanii we wrześniu 2008 roku. Zgodnie z filozofią firmy, wszystkie dzieci powinny mieć swobodny dostęp do narzędzi naukowych tak w szkołach, jak i w domach, aby mogły w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Przy współpracy z brytyjskimi agendami rządowymi oraz organizacjami społecznymi odpowiedzialnymi za szerzenie edukacji i propagowanie technologii informatycznych w nauczaniu (DCSF oraz Becta), Microsoft utworzył specjalny fundusz inwestycyjny, który ma wspomóc program Powszechnego Dostępu Gospodarstw Domowych do Internetu. Fundusz będzie udzielał grantów na zakup komputerów, dzięki którym nauczyciele będą mogli uzyskać dodatkowe informacje i materiały na zajęcia, a dzieci – bezpośredni dostęp do tych materiałów z domu i ze szkoły.

Podczas konferencji BETT Microsoft ogłosił także nawiązanie współpracy z firmami Cisco oraz Intel na rzecz edukacji XXI wieku. Jednym ze wspólnych działań będzie przeprowadzenie szeroko zakrojonego badania, które ma opracować nowe metody mierzenia wyników nauczania w szkołach na całym świecie. Do wspólnej inicjatywy mogą przyłączyć się inne firmy informatyczne, jak również rządy państw oraz instytucje odpowiedzialne za rozwój edukacji. Projekt ten już uzyskał wsparcie merytoryczne ze strony takich instytucji międzynarodowych jak Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rzowju (OECD) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie ds. Oceny osiągnięć Szkolnych (IEA).

W Polsce Microsoft realizuje program „Partnerstwo dla Przyszłości”, który wspiera innowacyjne projekty przeciwdziałające zjawisku „wykluczenia cyfrowego” młodego pokolenia.  Program jest realizowany we współpracy partnerskiej z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, nauczycielami oraz z firmami informatycznymi. W ramach inicjatywy uruchomiony został specjalny portal internetowy: www.partnerstwodlaprzyszlosci.edu.pl, gdzie można uzyskać więcej informacji na temat samego programu i jego projektach. Program „Partnerstwo dla Przyszłości” jest realizowany w Polsce od 2004 roku i do tej pory skorzystało z niego ponad 55000 nauczycieli i 3000 szkół. Program zdobył główną nagrodę w kategorii „Kampania Edukacyjna” podczas zeszłorocznej edycji konkursu branży PR –  
Złote Spinacze 2008.

„Microsoft jest powszechnie uważany za odpowiedzialnego partnera sektora edukacji,” – mówi Jan Polak, menadżer programu „Partnerstwo dla Przyszłości” w polskim oddziale firmy Microsoft. – „Współczesne technologie informatyczno-komunikacyjne mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój tego sektora poprzez poszerzenie dostępu do wysokiej jakości edukacji, zwiększenie możliwości nauki indywidualnej, danie nauczycielom większej liczby efektywnych narzędzi, które mogą wykorzystać w procesie nauczania, a także poprzez zainteresowanie procesami dydaktycznymi przedstawicieli kluczowych organizacji odpowiedzialnych za nauczanie”.

Tegoroczna edycja BETT była już 25 w historii. W jej trakcie prezentowane są najnowsze zastosowania zaawansowanych technologii w edukacji. Swoje propozycje i rozwiązania zaprezentowało ponad 600 wystawców z całego świata. Targi odwiedziło około 30 tysięcy gości reprezentujących wszystkie poziomy szkół – od podstawowych po uniwersytety. Około tysiąca z nich to przedstawiciele brytyjskiej administracji lokalnej doradzający szkołom przy wydatkach
na infrastrukturę informatyczną, a kolejne 3000 - goście z innych krajów europejskich.

Więcej informacji o udziale firmy Microsoft w BETT 2009 i poszczególnych programach można uzyskać pod adresem http://www.microsoft.com/emea/presscentre/EducationVPR/default.mspx. />

dodane przez Redakcja


ostatnia zmiana: 2009-01-22
Komentarze
Polityka Prywatności