Codzienna dawka ciekawych informacji z pierwszych stron ulubionych gazet na wyświetlaczu telefonu komórkowego?
W trakcie spotkania przedstawiono także wyniki badań preferencji i potrzeb polskich użytkowników telefonii komórkowej dotyczących mobilnego Internetu. Na zlecenie Go MObi! przeprowadziła je firma UseLab. „Sondażowi poddano 645 osób, odpowiadających profilowi polskich użytkowników szerokopasmowego Internetu - 48 proc. z nich stanowili pracownicy umysłowi, 47 proc. - uczniowie i studenci. Wykształcenie wyższe posiadała zaś dokładnie połowa badanych” – wyjaśnił Wojciech Kuśmierek z UseLabu.
„Pytaliśmy, co ludzie robią kiedy się nudzą, np. czekając na kogoś. Okazało się, że najczęściej słuchają muzyki, czytają oraz przeglądają strony internetowe za pośrednictwem komputera PC – opowiadał Kuśmierek. - Warto zauważyć, że właśnie z komputera, a nie z telefonu. A przecież to telefon mamy przy sobie najczęściej i to on jest dużo poręczniejszy”.
Okazało się także, że 35 proc. użytkowników telefonów komórkowych przynajmniej raz w życiu czytało za ich pomocą jakieś treści. Tym, co interesowało ich najbardziej (lub mogłoby zainteresować) były: rozkład pociągów i autobusów (27 proc.), prognoza pogody (23 proc.), informacje z kraju i ze świata (21 proc.) oraz repertuar kin i teatrów (20 proc.). Nieco mniej Polaków poszukiwałoby tą drogą ofert pracy i informacji o organizowanych imprezach. Badani przyznali, że najczęściej czytają tego typu wiadomości w pociągu, metrze, samochodzie i autobusie, rzadziej w domu i na dworze.
„Bardzo często powodem niekorzystania z omawianych usług jest brak dostosowania informacji do kontekstu ich użycia. Tak odpowiedziały osoby, które już miały styczność z mobilnym Internetem. Oznacza to, że np. jadąc autobusem, w tłoku i pośpiechu nie mamy czasu ani ochoty na długie poszukiwania interesujących nas danych i wystukiwanie na klawiaturze adresów storn itp.” – uważa Kuśmierek
Jego zdaniem, czynniki, które mogłyby skłonić użytkownika do częstszego czytania wiadomości za pośrednictwem komórki, są związane przede wszystkim z szybkością i łatwością odczytu informacji oraz niższymi kosztami transmisji danych. Obecnie, co potwierdzili ankietowani, poziom dostarczanych usług jest niski, a opłaty stosunkowo wysokie (aczkolwiek 26 proc. badanych byłaby skłonna płacić małe sumy, rzędu 1-2 zł miesięcznie, za ściąganie na komórkę informacji z ulubionych serwisów internetowych).
„Reasumując, z przeprowadzonych badań wynika, że użytkownicy komórek chcą czytać informacje za pośrednictwem telefonu komórkowego, natomiast nie wykorzystują go do tego, ponieważ: nie wiedzą, że mają Internet w komórce, boją się opłat, a znane usługi informacyjne (mobilne przeglądarki, portale operatorów) nie są do końca dostosowane do ich potrzeb” – podsumował przedstawiciel UseLabu.
„Aktualnie dostępna oferta jest zbyt ogólna. Musimy przedzierać się przez gąszcz informacji, aby dotrzeć do tego co nas interesuje. A powinno być tak: wiem, że lubię np. Politykę, Przegląd czy Gościa Niedzielnego i tylko z tego konkretnego źródła chcę dostawać informacje, w już odpowiednio odfiltrowanej formie. Nie interesuje mnie szukanie, przeglądanie i klikanie” – tłumaczył Kuśmierek.
Rozwiązaniem tego problemu ma być nowa propozycja firmy Go MObi! – specjalna platforma umożliwiająca dystrybucję treści na telefony komórkowe. Jak wyjaśnił prezes spółki Tomasz Gruszka, dzięki niej użytkownik będzie mógł czytać zawartość gazet i serwisów tematycznych, współpracujących z platformą, za pośrednictwem aplikacji, którą zainstaluje na komórce. Zainteresowana osoba musi jedynie zarejestrować się w serwisie internetowym, odebrać sms'a zawierającego aplikację, która należy zainstalować na swoim telefonie, i określić interesujące serwisy tematyczne. Od tego momentu każdego dnia na wyświetlaczu telefonu automatycznie pojawiać się będą najnowsze informacje z wybranych gazet, serwisów sportowych, rozrywkowych itp.
„Zestaw Aplikacji dostarczany przez gomobi! umożliwia dostęp do multimedialnego kontentu, personalizowanego przez każdego użytkownika końcowego we własnym zakresie” – podsumował prezes firmy.
Pierwszymi klientami platformy są m.in.: wydawcy dzienników „Polska The Times” i „Superexpress”, serwis sportowy „Sport1.pl” oraz portale - „StudentNews.pl” i „5 pytań”.
Gruszka uważa, że korzyści z wdrożenia gomobi! będą obustronne – skorzystają na tym zarówno użytkownicy (łatwy dostęp do wybranych treści, łatwa obsługa, niskie koszty, dostosowanie treści do konkretnego modelu telefonu, możliwość korzystanie nawet w miejscach, w których nie ma dostępu do Internetu, np. w metrze czy samolocie), jak i dla wydawcy (ciekawy sposób na reklamę, łatwość wdrożenia, kreowanie nowoczesnego wizerunku).(PAP)