To co jest napisane, to niekoniecznie to samo, co jest zrozumiane. Według najnowszych badań opublikowanych przez Graduate School of Business Uniwersytetu Chicago, stwierdzenie to jeszcze bardziej odnosi się do komunikacji przez e-mail, a zła interpretacja treści wiadomości elektronicznych ma niekiedy poważne skutki w biznesie.
Nick Epley, Profesor psychologii na Chicago GSB wraz z Justinem Krugerem z New York University, zbadali zdolność ludzi do komunikowania emocji i zamiarów przez e-mail i telefon. Naukowcy zbadali także wyobrażenia na temat własnej zdolności przekazywania informacji i emocji. Według wstępnch wyników wszyscy uważają, że mogą przekazać w jednakowy sposób przez e-mail jak i przez telefon emocje typu sarkazm czy serdeczność, w rzeczywistości jednak zdolność ta jest diametralnie różna.
W jednym z eksperymentów uczestnicy mieli przekazać korespondentowi przez e-mail lub przez telefon, 20 komunikatów, z których połowa miała być serdeczna, a połowa sarkastyczna. Uczestnicy uważali, że w 75% przypadków ich korespondent właściwie odbierze ton komunikatu. Okazało się to prawdą w kontaktach telefonicznych, zaś tylko 56% odbiorców wiadomości elektronicznych właściwie zinterpretowało komunikat. Równocześnie średnio 90% korespondentów deklarowało, że w odpowiedni sposób zinterpretowali komunikaty prze e-mal i przez telefon. W dodatkowym eksperymencie naukowcy stwierdzili, że jakość komunikacji nie zmienia się w zależności od tego, czy uczestnicy zwracają się do przyjaciół, czy też do obcych osób.
U podstaw nieporozumień leży egocentryzm. Fakt, że osoba emitująca komunikat zna jego intencje, sprawia, że nie zauważa ona ambiwalencji jego formy. Ma więc trudności z przyznaniem, że wiadomość mogła zostać źle zinterpretowana. Telefon jest najlepszym rozwiązaniem jeśli chcemy mieć pewność, że komunikat zostanie dobrze zrozumiany. “E-mail jest doskonałym narzędziem do przekazywania informacji, jednak emocje łatwiej oddać innymi środkami przekazu“ - tłumaczy Nick Epley.
Integralna wersja artykułu opublikowanego w Journal of Personality and Social Psychology jest dostępna na życzenie.
Więcej informacji na stronie: http://www.chicagoexec.net