Serwis InformatykaActive Jet - tusze i tonerySerwis Informatyka

Elektroniczna bankowość w standardzie

W ciągu 2-4 najbliższych lat elektroniczna bankowość korporacyjna stanie się standardem w Polsce – przewidują specjaliści z zakresu informatyki i bankowości. Prof. dr hab. Alfred Janc z Katedry Bankowości Akademii Ekonomicznej w Poznaniu uważa, że internet jest przez banki powoli przystosowywany do świadczenia elektronicznych usług bankowych.

Podczas warszawskiego XI Forum Bankowości Elektronicznej Janc wyjaśnił, że proces ten jest kilkuetapowy. Najpierw internet z narzędzia marketingowego staje się instrumentem oddziaływania na klienta i kontaktów z nim, a dopiero na koniec staje się narzędziem do świadczenia usług bankowych.

 

Bankowość korporacyjna w formie elektronicznej jest, w opinii profesora, jednym z najnowszych i najbardziej obiecujących segmentów rynku usług bankowych.

 

Zdaniem wiceprezesa zarządu banku BPH SA, Mariusza Grendowicza, bankowość korporacyjna jest jednak „pełna pułapek”.

 

 „W bankowości korporacyjnej spora część banków może tracić albo uzyskiwać wyniki nie satysfakcjonujące akcjonariuszy” – powiedział na XI Forum Bankowości Elektronicznej.

 

Klient korporacyjny, jego zdaniem, jest bardzo dobrze wyedukowany, ma wielkie wymagania i zwykle jest obsługiwany przez średnio 2,8 banków, z których „żaden nie może liczyć na to, że będzie jedynym”.

 

Zdaniem Grendowicza, aby uniknąć tych pułapek, przy wprowadzaniu korporacyjnej bankowości elektronicznej trzeba bardzo uważnie śledzić możliwe źródła przychodów (ang.revenue pulse), które mogą zapewnić zyski z tego rodzaju działalności dla banków. Wprowadzenie elektronicznej bankowości korporacyjnej powoduje bowiem istotne zmniejszenie liczby kontaktów z klientem korporacyjnym, bo spora część klientów korporacyjnych zadowala się 1-2 produktami bankowymi i uważa, że nie potrzeba ich więcej.

 

Jak uważa Grendowicz, wyjściem z tej sytuacji jest bankowość relacyjna, czyli elektroniczna bankowość korporacyjna prowadzona z wykorzystaniem zespołu doradców dla klientów korporacyjnych, bankowych systemów kontaktów z klientem CRM oraz raportowania strategicznego Business Intelligence.

 

Jak stwierdził Tadeusz Nalepa, analityk i dyrektor zarządzający obszarem bankowości transakcyjnej banku BPH SA, korporacyjna bankowość elektroniczna jest segmentem o dużej przyszłości, zaś w ciągu 2-4 lat stanie się w Polsce standardem.

 

Dodatkowo wzrost tego segmentu pobudzić może integracja z firmowymi systemami wspomagania zarządzania ERP, co stworzy jednolite systemy bankowości elektronicznej w przedsiębiorstwach, zintegrowane z firmowymi rozwiązaniami informatycznymi.

 

Źródło: http://www.naukawpolsce.pl/nauka/

 


Komentarze
Polityka Prywatności