Ponad 80 proc. polskich internautów odróżniających linki sponsorowane od innych wyników wyszukiwania deklaruje, że świadomie klika na takie linki - wynika z raportu firmy badawczej Gemius.
Linki sponsorowane to forma reklamy w internecie, polegająca na
wyświetlaniu linków do promowanych witryn internetowych obok
wyników przeszukiwania internetu w wyszukiwarkach. O
powszechności tej formy reklamy w polskim internecie świadczy
fakt, że większość internautów nie tylko odróżnia linki
sponsorowane od pozostałych wyników wyszukiwania (62,3 proc.), ale
i z nich korzysta - podaje Gemius.
Tylko co piąty polski internauta (18 proc.), który odróżnia linki
sponsorowane od innych wyników wyszukiwania, nie kliknął na nie
ani razu, a co czwarty przyznaje, że czyta nie więcej niż trzy
wyniki wyszukiwania (włącznie z linkami sponsorowanymi).
Ponad połowa badanych ocenia, że korzystanie z tej formy reklamy
w internecie jest przydatne. "Cieszy fakt, że większość
internautów raczej pozytywnie ocenia przydatność stron
wyświetlanych po kliknięciu na link sponsorowany. To dobrze
świadczy o tej formie reklamy" - uważa cytowany w raporcie
przedstawiciel spółki NetSprint.pl (na jej zlecenie powstało
badanie) Artur Banach.
Z badania wynika, że ponad 33 proc. użytkowników internetu,
którzy skorzystali z linków sponsorowanych, zapamiętuje witrynę
internetową, na którą trafili i wracają do niej później. Natomiast
36 proc. użytkowników, którzy nie odróżniają linków sponsorowanych
od innych ocenia, że zapamiętuje nazwy firm, które znajdują się na
pierwszych miejscach wyników wyszukiwania.
Internauci także bardziej pozytywnie podchodzą do linków
sponsorowanych jako formy reklamy poprzez internet, szczególnie
jeśli bierze się pod uwagę wizerunek firmy, korzystającej z takiej
formy marketingu. Z raportu Gemius wynika, iż linki nie irytują
użytkowników tak, jak graficzne formy reklamy.
Zdaniem prawie 74 proc. użytkowników odróżniających płatne linki
reklamowe od innych wyników wyszukiwania, wykorzystywanie ich
przez firmy nie wpływa na ich wiarygodność, a 14 proc. stwierdza,
że firma w ten sposób staję się nawet bardziej wiarygodna.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-4 lutego br. za pomocą
ankiet umieszczonych na witrynach internetowych. Wzięło w nim
udział prawie 3,2 tys. internautów, deklarujących korzystanie z
choć jednej wyszukiwarki internetowej.
Gemius to firma badawcza działająca Polsce od pięciu lat, będąca
prekursorem badań internetowych w Europie Środkowo-Wschodniej. (PAP)