Europejczycy, w tym Polacy, są coraz bardziej uzależnieni od internetu i poczty elektronicznej. 75 proc. ankietowanych w Europie przyznało się do uzależnienia od e-maila, a w Polsce 56 proc. - wynika z badań firmy Symantec.
Badaniem, przeprowadzonym w 2005 r., objęto 1,7 tys. pracowników dużych firm w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Jego wyniki wykazują, że poczta elektroniczna jest jednym z najważniejszych narzędzi pracy w nowoczesnej firmie. Wykorzystuje się ją przede wszystkim do potwierdzania terminów spotkań (74 proc.), zarządzania bazą danych kontaktowych (62 proc.), odszukiwania dokumentów (74 proc.) i delegowania zadań (46 proc.).
Obsługa e-maili zajmuje pracownikom coraz więcej czasu - 52 proc. respondentów spędza dwie godziny dziennie na czytaniu wiadomości e-mail, odpowiadaniu na nie i pisaniu nowych. Kolejne 15 proc. poświęca na to 4 godziny dziennie lub więcej, czyli ponad połowę dnia pracy.
W Polsce ten wskaźnik wyniósł 22 proc. Uzależnienie od poczty elektronicznej wydłuża także dzień pracy - 54 proc. wszystkich użytkowników sprawdza swoją skrzynkę odbiorczą przed godz. 9. (niektórzy robią to nawet o 6. rano), a 30 proc. ankietowanych sprawdza swoją skrzynkę przed 8. rano.
Według badania Symantec, duży wpływ na zmianę trybu pracy miało pojawienie się urządzeń przenośnych, przystosowanych do obsługi poczty elektronicznej - 31 proc. respondentów korzysta z poczty e-mail za pomocą urządzenia mobilnego (w Polsce 26 proc.), przy czym dla 34 proc. jest to pierwsza rzecz, którą robią po przebudzeniu.
Z badania wynika także, iż 65 proc. pracowników korzysta z urządzeń mobilnych do sprawdzenia lub załatwienia spraw zawodowych w obecności współmałżonków lub bliskich przyjaciół i rodziny, 40 proc. podczas urlopu, a 38 proc. podczas zwolnienia chorobowego. W Polsce odsetek pracowników korzystających z urządzeń mobilnych wynosi aż 89 proc., przy czym 67 proc. regularnie sprawdza swoją skrzynkę podczas urlopu, a 44 proc. w trakcie zwolnienia lekarskiego.
Rośnie też liczba przesyłanych wiadomości: 91 proc. kierowników działów informatycznych twierdzi, że liczba przesyłanych wiadomości e-mail w ich firmie wzrosła w ciągu minionych 12 miesięcy średnio o 47 proc. W największych przedsiębiorstwach, zatrudniających 500 i więcej osób, ten odsetek może wynosić nawet 200 proc. W skrajnych przypadkach niektórzy pracownicy wysyłają 350 wiadomości dziennie, a otrzymują nawet 450.
Analitycy Symantec wyróżnili cztery kategorie użytkowników e-maili.
Użytkownicy zdyscyplinowani - 49 proc. badanych (w Polsce - 56 proc.) - swobodnie korzystają z poczty elektronicznej, ale tylko w godzinach pracy i w zasadzie nie wysyłają prywatnych e-maili ze służbowego konta.
Użytkownicy obsesyjnie uzależnieni - 21 proc. respondentów (w Polsce 14 proc.) - odczuwają wewnętrzny przymus ciągłego sprawdzania swojej skrzynki odbiorczej i wpadają w panikę, kiedy nie może uzyskać do niej dostępu.
Użytkownicy lękliwi - 10 proc. - uznają się za technofobów i twierdzą, że wykorzystują najbardziej podstawowe funkcje poczty elektronicznej.
Użytkownicy przeciążeni - 6 proc. respondentów - cierpią od nadmiaru e-maili i mają problemy z ich opanowaniem.
"Cechy charakterystyczne każdej z tych kategorii nie budzą zdziwienia. Znacznie bardziej niepokojący jest fakt, że prawie 40 proc. ankietowanych ma niewłaściwe podejście do poczty elektronicznej. E-mail może przynieść nam wiele korzyści i pomóc w wykonywaniu obowiązków zawodowych, ale niewłaściwe korzystanie z poczty elektronicznej może mieć poważne konsekwencje" — podkreśla w opisie badania Jarosław Samonek z Symantec Polska.
Analitycy Symantec sformułowali kilka zaleceń zarówno dla firm, jak i dla pracowników, mających zapobiec skutkom niewłaściwego korzystania z poczty elektronicznej. Radzą, aby korzystać z filtrów antyspamowych, zmniejszających ilość niechcianej korespondencji oraz rozwiązań archiwizacyjnych, które zastępują określone wiadomości mniejszymi od nich odsyłaczami, dzięki czemu użytkownicy nie przekraczają dozwolonej pojemności swoich skrzynek pocztowych.
Źródło: http://www.naukawpolsce.pl/nauka/