Informatyzacja szansą na poprawę sytuacji w służbie zdrowia
Nowoczesne rozwiązania informatyczne i telemedyczne są szansą na poprawę sytuacji w ochronie zdrowia. NFZ powinien refinansować ich stosowanie - oceniają eksperci z Konfederacji Pracodawców Polskich.
Autorzy raportu przygotowanego przez KPP - który zaprezentowano w
środę w Warszawie - uważają, że wdrożenie technologii
teleinformatycznych spowoduje usprawnienie pracy placówek opieki
zdrowotnej, a przez to poprawi skuteczność i efektywność służby
zdrowia. Ich zdaniem, nowoczesne rozwiązania pozwolą obniżyć
koszty udzielania świadczeń medycznych o 25-40 proc.
Jak podkreśla KPP, z raportu wynika, iż dzięki informatyzacji
systemu ochrony zdrowia spadają koszty działania administracji.
Rośnie natomiast satysfakcja pacjentów zarówno dzięki skróconemu
czasowi oczekiwania na wizytę, jak i zwiększonej dostępności
usług. Zmniejsza się ryzyko błędów lekarskich. Personel medyczny
mniej czasu poświęca na wypełnianie dokumentacji medycznej i
sprawdzanie uprawnień ubezpieczeniowych chorego oraz usług
przysługujących mu w ramach ubezpieczenia.
W ocenie ekspertów, efekty te osiągane są przez szybszy i
pewniejszy dostęp do bardziej kompletnych, dokładnych i
ujednoliconych danych i informacji, możliwość półautomatycznej i
automatycznej analizy danych oraz przyspieszenia przesyłania
danych i informacji, a także zmniejszenie liczby powtarzalnych
czynności (np. badań diagnostycznych).
KPP przypomina, iż w Polsce rozwiązania telemedyczne nie są
upowszechnione na szeroką skalę.
Dlatego konieczne są decyzje
Ministerstwa Zdrowia oraz Narodowego Funduszu Zdrowia o
refinansowaniu procedur medycznych wykorzystujących nowoczesne
rozwiązania teleinformatyczne.
Autorzy raportu podkreślają, że kliniczne zastosowania
telemedycyny są bardzo różnorodne. Przydają się bardzo m.in.
wtedy, gdy istnieją bariery uniemożliwiające przekazanie
informacji między pacjentem, a pracownikiem ochrony zdrowia oraz
gdy dostęp do informacji ma podstawowe znaczenie dla wyznaczenia
właściwego postępowania. Szczególne miejsce zajmują w
telemedycynie systemy wideotelekonferecyjne, służące do realizacji
konsultacji na terenach odległych od ośrodków specjalistycznych.
W takich systemach konsultant może komunikować się z chorym i
zwykle z lekarzem pierwszego kontaktu w sposób interaktywny.
Instalacje telekonsultacyjne mogą łączyć dwa ośrodki (np. ośrodek
akademicki i szpital rejonowy) lub stanowić sieć pozwalającą na
konsultacje między różnymi ośrodkami specjalistycznymi, a
placówkami potrzebującymi porady. Telemedycyna jest także cennym
narzędziem w edukacji i szkoleniu kadr medycznych.
KPP podaje, że według badań TNS OBOP z 2008 r., 65 proc. Polaków
w ogóle nie słyszało o usługach telemedycznych. (PAP)
ostatnia zmiana: 2008-08-20